محل لوگو

بهترین BMI یا شاخص توده بدنی برای تجربه عمل جراحی لاغری چیست؟


محاسبه شاخص توده بدنی ملاک و معیار بسیار خوبی برای کنترل وزن در افراد مختلف است. همچنین سال ها است که جراحان لاغری از این فاکتور برای مشخص کردن بهترین کاندید عمل جراحی لاغری استفاده می کنند. آن ها با محاسبه BMI برای بیمار و پیدا کردن محدوده آن، مشخص می کنند که چه کسی می تواند یا نمی تواند عمل لاغری انجام دهد.

BMI یا شاخص توده بدنی چیست؟

به محاسبه میزان بافت و توده چربی بدن افراد بر اساس ۳ فاکتور مهم قد، وزن و جنسیت bmi یا شاخص توده بدنی گفته می شود. یکی از مهمترین ملاک های ما برای گزینش شما به عنوان یک کاندید عمل جراحی لاغری همین bmi است.

کلاس بندی چاقی با کمک BMI

هرچقدر که BMI پایینتر از حد نرمال یا بیشتر از آن باشد نشان دهنده ضعیف بودن بدن شخص است. و به نوعی اعلان قرمزی است که به ما می گوید بدن در حال دور شدن از محدوده سالم است یا سلامتی شما میتواند به خطر بی افتد. ما با کمک محاسبه شاخص توده بدنی میتوانیم افراد را در دسته بندی های مختلف چاق و لاغر و نرمال و سالم قرار دهیم. از طرفی میتوانیم میزان چاقی یا کلاس آن را نیز مشخص کنیم. برای مثال شاخص های توده بدنی زیر میتوانند در ۴ دسته یا کلاس چاقی مختلف قرار بگیرند:

۳۰ تا ۳۴.۹ – چاقی درجه یک (کم خطر)

۳۵ تا ۳۹.۹ – چاقی کلاس ۲ (با خطر متوسط)

بیش از ۴۰ سال – چاقی کلاس ۳ (پرخطر)

بیماران با BMI بالای ۴۰ بیشترین خطر ابتلا به عوارض و مرگ و میر را دارند و به عنوان چاقی شدید بالینی یا چاقی مرحله ۴ طبقه بندی می شوند.

بهترین عمل جراحی لاغری برای کسانی که BMI کم دارند چیست؟

مراکز معتبر جهانی بر این باورند بهترین عمل جراحی لاغری برای کسانی که BMI یا شاخص توده بدنیشان مابین ۳۰ تا ۳۵ است عمل اسلیو معده، عمل بای پس معده و عمل باندینگ معده است. در همین زمینه روی کسانی که عدد محاسبه BMI آن هابین ۳۰ تا ۳۵ بود و عمل لاغری انجام داده اند صورت گرفته که نتایج آن به این شکل بوده:

یک مطالعه ۵ ساله روی ۵۴۱ بیمار که محاسبه شاخص توده بدنی آن ها بین ۳۰ تا ۳۵ بود و تجربه عمل اسلیو با روش لاپاراسکوی را داشتند صورت گرفت. این مطالعه نتایج نسبتا جالبی داشت و مشخص شد اسلیو برای این افراد موثر واقع شده و برایشان مفید بوده است.

نتیجه یک مطالعه دیگر روی تعدادی بیمار که عمل ساسی بای پس معده ،بای پس معده و عمل اسلیو معده را انجام داده بودند، نشان داد بعد از عمل شاخصه توده بدنی این افراد نه تنها کاهش پیدا کرده، بلکه برخی از مشکلات و بیماری های ناشی از چاقی مثل فشار خون بالا و دیابت بهبود پیدا کردند.

یک مطالعه تحقیقاتی دیگر روی بیمارانی که چاقی خفیف و دیابت نوع ۲ داشتند، نشان داد که ۸۸٪ از این بیماران بدون اینکه به عوارض خاصی مبتلا شوند، دیابتشان بهبود پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید : متخصص جراحی لاغری کیست ؟

  انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 7

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما