محل لوگو

زایلیتول و سلامت دهان و دندان


زایلیتول یک قند طبیعی ۵ کربنه می باشد که استفاده از آن در زمینه ی کاهش ایجاد پوسیدگی دندان و دوباره معدنی شدن (رِمینرالیزاسیون) پوسیدگی های اولیه بسیار موثر و امیدوار کننده است. این ماده به طور طبیعی در میوه هایی مانند آلو و انواع توت ها و در سبزیجاتی مانند گل کلم و همچنین قارچ ها یافت می شود و به طور مصنوعی آن را از مواد گیاهی غنی از زایلیتول مانند چوب درخت توس و راس به دست می‌آورند.
زایلیتول هر چند مزه ای شیرین دارد، اما بر خلاف شکر در دهان تبدیل به اسیدهایی نمی شود که پوسیدگی را ایجاد می کنند. زایلیتول به عنوان یک شیرین کننده طبیعی که باعث کاهش پوسیدگی می‌گردد توسط FDA و ADA به تایید رسیده است.هر چند زایلیتول در مزه به شیرینی ساکاروز است اما 33% نسبت به ساکاروز کالری کمتری دارد. پس نه تنها در افراد دیابتی گزینه ای قابل استفاده است، بلکه در کسانی که افزایش وزن دارند نیز جایگزینی مناسب می باشد. با بهترین متخصص ترمیمی و زیبایی همراه باشید.

اثرات سودمند زایلیتول بر سلامتی :

  • جلوگیری از عفونت در دهان
  • کنترل بوی بد دهان
  • خاصیت آنتی باکتریال
  • کاهش وزن
  • تقویت سیستم ایمنی
  • قندی بدون ضرر در افراد دیابتیک
  • سلامت بهتر سینوس ها

زایلیتول چگونه از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند ؟

زایلیتول میزان استرپتوکوک موتانس (باکتری‌های پوسیدگی‌زا) را در پلاک و بزاق کاهش داده و موجب جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان ها می شود. زایلیتول این کار را به کمک دو ویژگی منحصر به فرد خود انجام می دهد.:

1- خاصیت غیر قابل تخمیر بودن:

به این معنا که باکتری‌ها نمی‌توانند زایلیتول را به جای قند اصلی مورد استفاده‌شان متابولیزه کنند، در نتیجه تعدادشان به سرعت رو به کاهش می‌رود. همچنین زمانی که باکتری ها قادر به استفاده از زایلیتول در پروسه ها ی متابولیک خود نیستند، نمی توانند محصولات جانبی خود مانند اسید های مضر را نیز تولید کنند.

2- خاصیت ضدچسبندگی یا آنتی ادهزیو:

این خصوصیت زایلیتول مانع چسبندگی باکتری ها به بافت سلولی می شود. ازآنجا که باکتری ها به منظور رشد نیاز دارند که به بافت چسبندگی داشته باشند، زایلیتول قادر به کاهش چنین اثری خواهد بود. به این ترتیب زایلیتول کاهش چسبندگی باکتری‌ها به سطح دندان‌ها و در نتیجه کاهش میزان پلاک را باعث می‌شود.

بیشتر بخوانید.

  انتشار : ۸ مهر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 46

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما