محل لوگو

اسهال و کودکان


چگونه می‌توانم ابراز کنم که کودکم اسهال دارد؟

در ابتدای امر، شما باید در نظر بگیرید که چه چیزهایی در کودک شما نرمال و طبیعی است. به طور مکرر نوزادان اغلب پس از هر بار غذا دادن باد معده‌ی خویش را خالی می‌کنند و باد معده‌ی آن‌ها عموماً تا اندازه‌ای ملایم و سبک است به خصوص اگر با شیر مادر تغذیه شوند. همچنین بسته به اینکه شما چه چیزی می‌خورید و اینکه کودکتان با شیر مادر تغذیه می‌شود یا خیر، رنگ مدفوع نوزادتان تغییر می‌کند.

زمانی که نوزاد شروع به خوردن غذاهای جامد کند، خواهید دید که مدفوع نوزاد اندکی سفت‌تر می‌شود، با این حال بسته به نوع رژیم غذایی کودک در زمان‌های مختلف شکل مدفوع تغییر خواهد کرد.

عامل ایجاد اسهال چیست؟

فهرست احتمالات علل ایجاد اسهال طولانی است. اسهال کودک شما می‌تواند توسط نوعی عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد شده باشد. همچنین اسهال کودک شما می‌تواند در نتیجه‌ی نوعی انگل، مصرف دوره‌ای آنتی‌بیوتیک‌ها یا چیزی باشد که او خورده است.

  • عفونت ویروسی
  • عفونت باکتریایی
  • عفونت گوش
  • انگل
  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • آب بیش از حد
  • عدم تحمل مواد غذایی

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرم؟

اگر کودکتان سه ماهه یا کوچک‌تر است و اسهال دارد فوراً با پزشک تماس بگیرید. اگر او بزرگ‌تر از ۳ ماه است و اسهال دارد و همچنین به نظر نمی‌رسد که بعد از گذشت ۲۴ ساعت اسهال او رو به بهبودی باشد، با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر کودک شما اسهال داشته و دارای علائم زیر است با پزشک تماس بگیرید:

چندین بار استفراغ کرده باشد

علائم کم‌آبی مانند دهان خشک یا خیس نشدن پوشک بعد از ۶ ساعت یا بیشتر و گریه کردن بدون ریختن اشک را داشته باشد.

مدفوع خونی یا مدفوع سیاه

تب بالا، اگر کودک ۳ تا ۶ ماهه است ۱۰۱ درجه فارنهایت (۳/۳۸ درجه سلسیوس) یا بالاتر و اگر کودک شش ماههیا بزرگ‌تر است ۱۰۳ درجه فارنهایت (۴/۳۹ درجه سلسیوس) یا بالاتر. (اگر کودک سه ماهه یا کوچکتر است و دمای بدن او به ۴/۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتی گراد) یا بالاتر رسیده باشد، فوراً با پزشک تماس بگیرید؛ کودکی با این سن نیازمند بررسی جدی برای عفونت‌ها یا بیماری‌های حاد است)

چگونه می‌توانم کودکم را از ابتلا به اسهال عفونی دور نگه دارم؟

شستن مرتب دست‌ها بهترین روش دفاعی است زیرا میکروارگانیسم‌هایی که باعث اسهال می‌شوند، به سادگی از دست به دهان انتقال پیدا می‌کنند. به طور مثال، پیش از اینکه دهان کودکتان را پاک کنید، دست زدن به یک پوشک کثیف می‌تواند باعث انتقال این میکروارگانیسم‌ها به دست شما شود. کودک شما همچنین می‌تواند نوعی عفونت اسهال زا را پس از لمس اسباب‌بازی‌ها یا دیگر اشیایی که با مدفوع یک کودک آلود به عفونت اسهال، آلوده شده و قرار دادن انگشتانش در دهان، بگیرد.

پس از دست زدن به پوشک کثیف یا استفاده از حمام و پیش از آماده کردن غذا، دست‌های خود را طور کامل به مدت حداقل ۱۵ ثانیه با آب گرم و صابون بشویید. دستان کودک خود را مرتب بشویید. همچنین مطمئن شوید که در آماده‌سازی و پختن غذا از روش‌های بی‌خطری استفاده می‌کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رشد کودک یک ماهه تا کودک یک ساله می توانید به سایت بهداشت و سلامت نسخه مراجعه کنید.

  انتشار : ۷ خرداد ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 51

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما